Oficjalny portal: Gminny Zarząd Oświaty w Strzelcach Opolskich

Wyszukiwarka


Menu główne


Powiększ tekst
Zmniejsz tekst
Drukuj
powrót

Aktualności w oświacie

OTWARCI NA ZMIANY – PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 2 W STRZELCACH OPOLSKICH LAUREATEM KONKURSU MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

18 luty 2010
"OTWARCI NA ZMIANY” to konkurs zorganizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Do konkursu przystąpiło Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Czesława Niemena w Strzelcach Opolskich. Jury konkursu, pod przewodnictwem pana Zenona Frączka Naczelnika Wydziału w Departamencie Programów Nauczania i Podręczników MEN przyznało szkole II miejsce.

Hasłem szkoły od wielu lat jestDajemy uczniom korzenie i skrzydła”. Korzenie – tu jest mój dom, moja ojczyzna. Skrzydła – każdy uczeń posiada zdolności na miarę swoich możliwości , a zadaniem szkoły jest te możliwości i umiejętności rozwijać. Nagrody rzeczowe, w wysokości 7000,00 zł - szkoła odbierze w czasie trwania XIV Targów Edukacyjnych w Poznaniu (19 lutego br.)

Gimnazjum nr 2 to szkoła zbudowana na miarę XXI wieku, co w pełni szkoła zawdzięcza władzom gminy. Szkoła posiada halę sportową z pełnowymiarowym boiskiem do koszykówki.Jest wyposażona jest w dwie pracownie informatyczne, klasę multimedialną z tablicą interaktywną, Centrum Multimedialne w bibliotece. Dla uczniów szczególnie uzdolnionych prowadzone są klasy o rozszerzonych programach nauczania z matematyki, informatyki, języka angielskiego i niemieckiego. Niezmiernie ważnym aspektem kształcenia młodego człowieka jest dostrzeganie jego specyficznych trudności w uczeniu się. Dla tych uczniów gimnazjum tworzy klasy wyrównawcze. Klasy, w których uczeń osiąga sukces edukacyjny na miarę swoich możliwości intelektualnych.

 Koncepcja zmian
Niezmiernie ważnym aspektem jest uczestnictwo nauczycieli gimnazjum w zmianach podstawy programowej kształcenia ogólnego już od 2005 r. To właśnie wtedy Instytut Spraw Publicznych zwrócił się do nauczycieli o konsultacje dot. proponowanych zmian podstawy kształcenia na wszystkich szczeblach. Nauczyciele gimnazjum wzięli udział w tej dyskusji. Wiele zmian zaproponowanych w 2005 r. znalazło odbicie w obecnej podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Ważne również jest wprowadzenie od drugiego roku działania gimnazjum drugiego języka obcego. Szkoła od roku szkolnego 2007/2008 wprowadziła trzysemestralny okres nauki. Prowadzone przez szkołę analizy wskazują na akceptowanie przez uczniów i ich rodziców przyjętego systemu.
Przygotowania do wdrożenia nowej podstawy programowej trwały w szkole od maja 2009 r.
Przeprowadzono wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli poświęcone nowej podstawieprogramowej. Do zadań nauczycieli należało przede wszystkim zapoznanie się z podstawą programową swojego przedmiotu, przygotowanie analizy korelacji podstawy programowej z programem nauczania. Przyjęto, że uczniowie klas drugich będą uczyć się języka obcego jako obowiązkowego, gdyż w klasie pierwszej poznawali drugi język jako nadobowiązkowy. W klasie pierwszej wprowadzono zajęcia techniczne.

Do priorytetowych zadań przyjętych przez szkołę należały:

  • wspieranie uczniów we wszechstronnym rozwoju i kształtowanie odpowiedzialności za własną naukę;
  • przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji i twórczego rozwiązywania problemów
  • indywidualizacja nauczania i wychowania.

 Działania Publicznego Gimnazjum nr 2

  1. Wprowadzenie „Karty realizacji podstawy programowej”, co pozwala na bardzo dokładne analizowanie realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  2.  W związku ze zmianą ramowych planów nauczania wprowadzono w klasach pierwszych PG nr 2 zajęcia techniczne w trzech grupach: wychowanie komunikacyjne, ogólnotechniczne i papieroplastyka. Uczniowie, po prezentacji zakresu materiału, świadomie wybierali rodzaj zajęć z uwzględnieniem swoich uzdolnień i zainteresowań.
  3. "Zajęcia artystyczne” zaplanowano w klasie drugiej, natomiast „Edukację dla bezpieczeństwa” w klasie trzeciej.
  4.  Nowa podstawa programowa wymaga większej umiejętności współpracy zespołówmiędzyprzedmiotowych. W   takich zespołach przeanalizowaliśmy plany nauczania
    i dokonaliśmy korekty, tak aby treści programowe z poszczególnych przedmiotów wzajemnie się uzupełniały.
  5.  Podjęliśmy działania zmierzające do rozwijania zdolności i umiejętności myślenia twórczego w ramach „Klubu Twórczego Ucznia”. Celem zajęć jest pomoc uczniom w odkrywaniu własnych możliwości twórczych i mocnych stron oraz wzbogacanie języka ojczystego tym samym realizowanie zapisów ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999 r.
  6. Posiadając bogatą bazę informatyczną nowoczesne metody nauczania, jedną z nich jest praca z tablicą interaktywną, np. na lekcjach geografii, fizyki, języka polskiego czy języków obcych. Z doświadczeń nauczycieli wynika, że uczniowie o wiele szybciej przyswajają informacje poprzez obrazy. Na stronie internetowej szkoły umieszczane są materiały dydaktyczne z geografii i techniki.
  7.  Z roku na rok zwiększa się procent uczniów dysfunkcyjnych, dlatego nauczyciele szkoły opracowali zestaw scenariuszy lekcji ze wskazówkami dla nauczycieli nie tylko dla klas I.
  8. Coraz większy nacisk kładziemy na rolę nauczyciela jako przewodnika w procesie edukacyjnym. Uczeń samodzielnie i odpowiedzialnie bierze udział w procesie uczenia się poprzez np. tworzenie prezentacji multimedialnych, wyszukiwanie informacji do lekcji, pracę metodą Web orni.
  9. Aby wspomóc proces dydaktyczny w klasach pierwszych wprowadzono program „Nauka może być przyjemna”, który realizowany jest na lekcjach wychowawczych, a obejmuje
    np. tematy: „Jak uczyć się szybciej?”, „Selekcjonujemy programy telewizyjne”, „Jak umiejętnie i mądrze korzystać z Internetu?”
  10. Szkoła stwarza uczniom możliwości do wszechstronnego rozwoju przez organizację zajęćpozalekcyjnych: chóru szkolnego, Koła Twórczości Uczniowskiej (na których uczniowie wykonują haftowane prace), Koła Fotograficznego, Klubu ornic Walking, Szkolnej Ligi Piłki Nożnej, Piłki Koszykowej.
  11. Od trzech lat w gimnazjum realizowany jest projekt socjoterapeutyczny „ Jestem gimnazjalistą Żyję w zgodzie z sobą i innymi”, w ramach którego organizowane są cotygodniowe spotkania uczniów z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej oraz uczniów z problemami wychowawczymi.
  12.  W tym roku szkolnym wprowadzono w szkole dodatkowy kalendarz mało znanych świąt, np. Święto Pluszowego Misia, Dzień Urody, Światowy Dzień Spódnicy, Dzień bez Samochodu czy Światowy Dzień Turystyki. Celem obchodów tych świąt jest integracja zespołów klasowych, budowanie pozytywnych stosunków uczniowie – nauczyciele oraz wytworzenie poczucia przynależności do społeczności szkolnej.
  13. W obszarze wychowawczym realizowany jest program prawny Życie to nie gra”,
    w ramach którego przeprowadza się lekcje na temat odpowiedzialność ucznia wobec prawa.

***

To tylko niektóre działania gimnazjum przedstawione Komisji Konkursowej. Cieszy nauczycieli szkoły, że ich praca znalazła uznanie w Polsce. Przed nauczycielami, jak każdego roku szkolnego, ogrom pracy, mają bowiem do czynienia z uczniami, dla których nauka jest pasją i tych dla których nauka „jest złem koniecznym”. Ważne jednak jest to, aby każde dziecko znalazło swoje miejsce w edukacji.

 (Inf. PG 2)



Rejestr zmian podstrony
Informację wprowadził(a): Jarosław Pietrucha (2010-02-18 10:31:02)
Informację zmodyfikował(a): Jarosław Pietrucha (2010-02-18 17:03:24)
Liczba odwiedzin: 4744044

Stopka

Data aktualizacji: 25 kwiecień 2024, Licznik odwiedzin: 15388031
design by fast4net

Zamknij