BIP
Wersja kontrastowa serwisu

Wyszukiwarka

Jesteś tutaj:

Aktualności w oświacie

Drukuj Powiększ tekst Zmniejsz tekst powrót

Innowacja pedagogiczna „Rozmawiając poznajemy świat”

Dodano: 12 kwiecień 2021
Uczniowie klas 1-3 Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 w Strzelcach Op. w drugim półroczu rozpoczęli innowację pedagogiczną pt. „Rozmawiając poznajemy świat”. Głównym założeniem innowacji jest nawiązanie wspólnej konwersacji między dziećmi, a zaproszonymi przez nauczycieli gośćmi mieszkającymi w innych miejscowościach niż Strzelce Opolskie, a nawet w innym kraju.
Tematyka rozmów jest inspirowana zainteresowaniami uczniów, gości, a także związana z ciekawością poznania nowych miejsc, zwyczajów i kultur. Ważnym elementem jest rozmowa, dzięki której dzieci mogą się rozwijać, a której tak bardzo brakuje w czasie pandemii, gdy ograniczone są ludzkie relacje. Coraz częściej dzieci mają problemy z nawiązywaniem relacji społecznych, podjęciem rozmowy czy współpracą w grupie. Izolacja młodych bardzo często może doprowadzić do chorób psychicznych, a w tym depresji. Projekt ma na celu zapobiegać niepożądanym zachowaniom, ma pobudzać ciekawość dzieci, budować relacje i wzbudzać odwagę do samodzielnych wypowiedzi.

Uczniowie klas 1-3 jak do tej pory mieli okazję rozmawiać z osobami mieszkającymi w Irlandii, gdzie Dawid B. i Mateusz B. (chłopcy mieszkający na stałe w Irlandii) opowiedzieli o swoim kraju oraz o tym jaka jest szkoła irlandzka (jakie przedmioty są obowiązkowe, jak wyglądają przerwy i co jest ważne w takiej szkole). Kolejna rozmowa odbyła się z panią Gosią B. z Anglii. Pani Gosia zamieszkuje Londyn od 18 lat, jest pasjonatką folkloru i opowiedziała dzieciom o swojej pasji i działalności zespołu Mazury, który został utworzony dla Polaków w Londynie. Zaprasza dzieci również na kolejne spotkanie, w którym będziemy spacerować po centrum Londynu. Ogromnym wydarzeniem dla dzieci była rozmowa z panem Michałem D., który zamieszkuje Meksyk od 30 lat. Pochodzi ze Strzelec Opolskich, ma żonę Meksykankę, a posługuje się językiem hiszpańskim i indiańskim. Opowiedział dzieciom o ciekawych miejscach w Meksyku, roślinności i zwierzętach, pokazał swoje zdjęcia z tego wspaniałego kraju. Dzieci nie mogły uwierzyć, że Polskę i Meksyk dzieli aż 7 godzin różnicy. By rozpocząć rozmowę z uczniami o godz. 12.00 w Meksyku pan Michał musiał wstać o 5 rano! Kolejna rozmowa odbyła się z panią Olą K. z Norwegii. Zaprosiła dzieci wraz z innym nauczycielem historii na spacer po malowniczym miasteczku Halden. Dzieci poznały zwyczaje norweskie, jak wygląda pejzaż z uroczymi klifami i miały okazje nie wychodząc z domu spędzić czas nad morzem. Każda rozmowa z uczniami jest analizowana z nauczycielem, dzieci piszą swoje opowiadania (np. moja podróż do Meksyku, Gdybym uczył się w irlandzkiej szkole, itp.), wykonują prace plastyczne, tworzą słowniczek wyrazów obcych, który jest zamieszczany z innymi wytworami dzieci i zdjęciami w prezentacji genially, która będzie ewaluacją projektu.

Autorką i koordynatorem projektu jest pani Ewa Stanuch-Dyduch.